Khamis, April 08, 2010

Keluaran Bersama Malaysia - China: Bunga Nadir (5 Februari 2002)

Pengenalan

Bunga Nadir merupakan tema keluaran bersama antara Malaysia dan China. Setem ini merupakan setem keluaran bersama Malaysia yang pertama. Pada percubaan pertama Pos Malaysia, pada pendapat saya, setem ini tidaklah begitu menarik. Setem ini dikeluarkan atas dasar persahabatan dan kerjasama antara Pos Malaysia Berhad dan China Post. Bunga Peluru Meriam (Malaysia) dan Bunga Camellia (China) dipilih bagi menghiasi tema setem ini. Di pihak Malaysia, tambahan bunga jenis Schima brevifolia yang hanya didapati di Gunung Kinabalu menghiasi lembaran mini.

Ciri-Ciri & Perbezaan

Setem ini dikeluarkan pada 5 Februari 2002. Malaysia mengeluarkan 3 keping setem dengan nilai 30 sen dan RM1.00 serta sekeping lembaran mini bernilai RM4.00, terdapat 2 keping setem RM2.00 setiap satu pada lembaran mini tersebut.

Manakala China hanya mengeluarkan 2 keping setem dengan nilai 80 fen (kira-kira 40 sen) setiap satu. Saiz setem kedua-dua negara adalah sama. Oleh yang demikian, saya mengklasifikasikan setem keluaran Malaysia - China ini sebagai serupa (similar) atas sebab-sebab berikut:
  • Terdapat perbezaan pada format keluaran, menurut butiran teknik yang dikeluarkan Pos Malaysia, setem RM1.00 dikeluarkan sepasang (setenant). Namun begitu hanya terdapat 2 set setenant sahaja pada setiap lembaran setem. Pos Malaysia menyatakan setem yang dikeluarkan sebagai (RM1 x 2) yang boleh juga membawa maksud 2 reka bentuk setem bernilai RM1.00.
  • Setem China dikeluarkan dalam format setenant, dan format yang sama untuk kesemua setem dalam lembaran.
  • Perbezaan warna latar belakang jelas ketara pada setem 'Camellia nitidissima', setem Malaysia berlatar belakang warna biru air laut manakala setem China berlatar belakang warna kuning cair.
  • Perbezaan warna tangkai bunga 'Couroupita guianensis', warna tangkai bunga pada setem China lebih gelap berbanding setem Malaysia.
  • Terdapat tambahan perkataan 'Aubl.' pada setem Malaysia. Perkataan ini digunakan pada nama saintifik tumbuhan botani bagi memperingati jasa Jean Baptiste Christophore Fusée Aublet, iaitu seorang ahli farmasi, ahli botani dan pengembara dari France.
  • Secara keseluruhan, warna setem China lebih terang berbanding setem Malaysia.
Setem Malaysia direka bentuk oleh Hazel Design, dan dicetak menggunakan teknik lithography oleh Secura Security Printing Sdn. Bhd., menggunakan kertas tera air SPM. Kesemua setem bersaiz 30mm lebar dan 40mm panjang. Manakala lembaran mini pula bersaiz 105mm lebar dan 75mm panjang. Dengan saiz setem pada lembaran mini berukuran 30mm x 40mm dan 28mm x 38mm setiap satu. Saiz tebukan antara lubang bagi semua setem ialah 12.5.

Setem China pula direka bentuk oleh pelukis bernama Zhang Guizheng, dan dicetak menggunakan teknik photogravure oleh Beijing Postage Stamp Printing House. Setiap setem dicetak di atas kertas tidak tera air yang mempunyai nombor siri lutsinar bagi membezakannya dengan setem tiruan. Nombor siri yang dicetak adalah mengikut nombor siri pada setiap lembaran setem yang dikeluarkan. Setiap setem berukuran 30mm lebar dan 40mm panjang. Saiz tebukan antara lubang ialah 13.

Selain Setem, Apa Lagi?

Selain daripada setem dan lembaran mini. Isu keluaran bersama Malaysia - China ini juga mengeluarkan bahan-bahan filateli yang lain. Pos Malaysia Berhad mengeluarkan setem, lembaran mini, sampul surat hari pertama, dan pek cenderamata. Manakala China Post pula mengeluarkan setem, sampul surat hari pertama, kad maksima, dan folder. Kedua-dua negara juga mengeluarkan sampul kenangan bagi memperingati setem keluaran bersama ini.

Sampul Kenangan Keluaran Pos Malaysia

Sampul Kenangan Keluaran China Post dengan kerjasama China National Philatelic Corporation

Ada dijual di mana?

Set lengkap setem dan lembaran mini Malaysia dan set setem China masih boleh didapati di eBay dan Delcampe. Namun begitu, agak sukar untuk mencari sampul kenangan Malaysia dan China kerana kuantiti keluaran yang terhad. Kad maksima keluaran China juga agak jarang ditemui.

Tiada ulasan: