Ahad, Mac 28, 2010

Pengenalan


Hobi mengumpul setem telah lama 'bertapak' di dalam hati saya sejak berusia 12 tahun. Ketika itu, saya hanya menyambung koleksi simpanan abah dan abang saya yang hanya ada 2 album kecil. Ketika di universiti, saya agak rajin berhubung dengan sahabat pena dan pengumpul setem dari luar negara menyebabkan koleksi yang dahulunya hanya sekadar 4 album kecil (termasuk 2 album yang disebut sebelum ini), bertambah menjadi 12 buah album pelbagai saiz dalam masa yang singkat...

Pada ketika di universiti jugalah, saya mula 'tercari-cari' identiti sendiri dalam mengumpul koleksi setem ini. Kalau hendak kumpul semua, memanglah mustahil untuk melengkapkan koleksi setem seluruh dunia... Oleh yang demikian, saya telah pun menetapkan identiti saya dalam mengumpul setem ini hanya bertumpu kepada Sampul Surat Hari Pertama Malaysia daripada tahun 1957 hingga sekarang, set setem definitif keluaran Malaya / Malaysia daripada tahun 1957 hingga sekarang, overprint dan juga set keluaran bersama Malaysia yang hanya bermula sejak tahun 2002.

Buat pengetahuan semua, Malaysia hanya mula mengeluarkan setem keluaran bersama pada tahun 2002. Setem keluaran bersama Malaysia yang pertama ialah Bunga Nadir, merupakan keluaran bersama antara Pos Malaysia Berhad dan China Post. Setem keluaran bersama bukanlah tema keluaran yang popular di Malaysia jika dibandingkan dengan China, South Korea dan Singapore, yang merupakan antara negara-negara yang begitu aktif mengeluarkan setem keluaran bersama. Kira-kira 3 ke 4 keluaran bersama dalam tempoh setahun. Malaysia hanya mengeluarkan jumlah yang sama dalam tempoh 6 tahun.

Namun begitu, setem keluaran bersama adalah sesuatu yang menarik untuk dikumpul kerana ia memaparkan persamaan yang terdapat di antara negara-negara yang terlibat, peringatan kepada sesuatu ulang tahun kerjasama diplomatik dan daripada segi reka bentuk setem itu sendiri, adalah sesuatu yang menarik apabila kita dapat lihat dua atau lebih negara menggunakan reka bentuk yang sama dalam keluaran setem negara masing-masing.

Sebelum ini saya aktif menulis blog 'Koleksi Setem Malaysia', di mana blog ini memaparkan koleksi setem keluaran Pos Malaysia. Semua maklumat setem-setem tersebut saya ambil daripada brosur bagi setiap keluaran. Blog tersebut hanya 'bertahan' selama kira-kira 2 tahun. Saya hanya mampu mengemaskini maklumat setem daripada tahun 2005 hingga 2007 sahaja. Disebabkan kesibukan kerja, saya tidak berpeluang untuk mengemaskini blog tersebut dan akhirnya saya membuat keputusan untuk menamatkan penulisan dalam blog tersebut. Banner blog tersebut saya abadikan seperti yang anda boleh lihat di permulaan tulisan ini.

Walau bagaimanapun, minat untuk menulis masih ada dan saya membuat keputusan untuk menumpukan tulisan saya hanya kepada setem keluaran bersama. Memandangkan ianya bukanlah tema yang banyak dikeluarkan oleh Pos Malaysia, maka saya tidak perlu meluangkan masa yang banyak untuk menulis. Malah dengan cara ini saya boleh berkongsi minat saya dengan lebih mendalam memandangkan saya boleh membuat ulasan yang lebih terperinci berkenaan satu-satu setem keluaran bersama ini.

Dalam blog ini saya akan paparkan koleksi setem keluaran bersama yang pernah dikeluarkan oleh Pos Malaysia Berhad dan untuk setiap keluaran bersama ini saya akan berikan pendapat peribadi saya mengenainya. Semoga anda akan mendapat manfaat dan maklumat berguna sepanjang membaca blog yang tidak seberapa ini. Terima kasih di atas kunjungan anda.

Tiada ulasan: